Примітка: 1 ряд – здатність виявляти проблеми
2 ряд – здатність вирішувати проблеми
3 ряд – здатність оцінювати суспільну користь праці
4 ряд – здатність підвищити суспільну користь праці.
Фактори, які безпосередньо можуть впливати на здатність адміністративного персоналу вирішувати і реалізовувати важливі суспільні проблеми людей, існують, як правило, не в службовій сфері, а в більш глибокій – моралі та світогляду самого службовця, в соціально-економічних процесах, які відбуваються в державі. Аналіз певних факторів засвідчує, що соціальне компетенція державних службовців майже не залежить від віку, національності чи стажу роботи на державній службі. В незначній мірі вона залежить від стосунків і соціально-психологічного клімату в колективі, розміру заробітку та урахування думки співробітника при прийнятті управлінського рішення. Так, задоволення рівнем стосунків в колективі державних службовців тільки в незначній мірі впливає на рівень реалізації та вирішення ними проблем.
Двомірний розподіл залежності вирішення суспільних проблем
від стосунків в колективі державних службовців (в%%)
| Досить незначна міра реалізації проблем | Середня міра реалізації проблем | Досить велика міра реалізації проблем |
Досить незначна міра задоволення стосунками (-) | 15.5 | 8.4 | 3.1 |
Середня міра задоволення стосунками (0) | 27.1 | 34.2 | 28.5 |
Досить велика міра задоволення стосунками (+) | 57.4 | 57.4 | 68.4 |
Таким чином, незалежно від того позитивні чи негативні стосунки складаються для конкретного службовця, внутрішній соціально-психологічний фактор впливає в середньому на 11% респондентів, які або знизують, або підвищують свою соціальну компетенцію. Більш суттєвим фактором, який впливає на рівень соціальної компетенції є посадовий статус. Керівники, в силу своїх функціональних завдань, мають більшу можливість вирішувати та реалізовувати суспільні проблеми.
Двомірний розподіл залежності вирішення суспільних проблем
від статусу державного службовця (в %%)
Міра реалізації проблем | Керівники | Спеціалісти |
Досить незначна міра реалізації проблем | 19.4 | 31.2 |
Середня міра реалізації проблем | 47.8 | 50.4 |
Досить велика міра реалізації проблем | 32.8 | 18.4 |
На думку переважної більшості державних службовців (75%) неможливість реалізації і вирішення соціальних проблем є недостатнє фінансування, яке необхідне для виконання управлінського рішення. Тому приблизно 17% розпоряджень та доручень голів місцевих державних адміністрацій практично не виконуються.
Очевидно, що рівень соціальної компетенції державних службовців обмежений як статусом, так і соціально-економічними труднощами, які неможливу здійснити навіть і при бажанні допомогти вирішити конкретну проблему для конкретної людини, установи чи організації. Разом з тим, соціальна компетенція це в значній, а може і в більшій мірі, проблема моралі, культури і етики державного службовця.